مرغ مهاجر

زندگی حسی غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد ...

مرغ مهاجر

زندگی حسی غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد ...

دیریست گالیا!

 دیریست گالیا!

در گوش من فسانه ی دلدادگی مخوان!  

دیگر ز من ترانه ی شوریدگی مخواه!  

 

دیرست گالیا! 

 به ره افتاد کاروان.  

عشق من و تو؟... آه  

این هم حکایتی است.  

 

اما در این زمانه که درمانده هر کسی از بهر نان شب  

دیگر برای عشق و حکایت مجال نیست.  

شاد و شکفته در شب جشن تولدت تو  

بیست شمع خواهی افروخت تابناک 

 امشب هزار دختر همسال تو..  

ولی خوابیده اند گرسنه و لخت روی خاک.  

 

زیباست رقص و ناز سرانگشت های 

 تو بر پرده های ساز  

اما هزار دختر بافنده این زمان  

با چرک و خون زخم سرانگشت هایشان جان می کنند  

در قفس تنگ کارگاه  

از بهر دستمزد حقیری که بیش از آن پرتاب می کنی تو به دامان یک گدا.   

وین فرش هفت رنگ که پامال رقص تست  

از خون و زندگانی انسان گرفته رنگ.  

در تار و پود هر خط و خالش، هزار رنج.  

در آب و رنگ هر گل و برگش، هزار ننگ.  

 

اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک  

اینجا به باد رفته هزار آتش جوان  

دست هزار کودک شیرین بی گناه 

 چشم هزار دختر بیمار ناتوان ...    

دیریست گالیا!  

هنگام بوسه و غزل عاشقانه نیست  

هر چیز رنگ آتش و خون دارد این زمان.  

هنگامه ی رهایی لبها و دست هاست 

 عصیان زندگی است.  

 

در روی من مخند!  

شیرینی نگاه تو بر من حرام باد!  

بر من حرام باد از این پس شراب و عشق!  

بر من حرام باد تپشهای قلب شاد!  

 

یاران من به بند،  

در دخمه های تیره و غمناک باغشاه  

در عزلت تب آور تبعیدگاه خارک  

در هر کنار و گوشه ی این دوزخ سیاه.   

زودست گالیا!  

در من فسانه ی دلدادگی مخوان!  

اکنون ز من ترانه ی شوریدگی مخواه!  

 

زودست گالیا!  

نرسیدست کاروان ...  

روزی که بازوان بلورین صبحدم  

برداشت تیغ و پرده ی تاریک شب شکافت،  

روزی که آفتاب از هر دریچه تافت،  

روزی که گونه و لب یاران همنبرد رنگ نشاط و خنده ی گمگشته بازیافت، 

 من نیز باز خواهم گردید آن زمان 

 سوی ترانه‌ها و غزلها و بوسه ها  

سوی بهارهای دل انگیز گل فشان  

سوی تو،  

            عشق من ....  

                                       ه.ا.سایه


توضیح:گالیا نام دختری ارمنی است که هوشنگ ابتهاج در جوانی دلدار او بوده.او بعدها از مضمون عشق او برای بیان روزگار خفقان استفاده کرد.
نظرات 1 + ارسال نظر
امیر حسین شریفی شنبه 10 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:01

درود
شعر زیبایی بود
راستی کنکورت را خوب دادی
امید به موفقیتتان دارم
به وبلاگ ما هم سربزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد